Tuesday, October 12, 2010

Bola Sepak (3d Max)

Tutorial 2
Model : Bola Sepak
Software 3d max
*(klik pada gambar untuk gambaran yang lebih jelas)



Ini ialah Bola Sepak yang telah siap..Sekarang saya akan tunjukkan urutan bagaimana hendak membuat Bola Sepak menggunakan 3d Max.

Langkah 1 : Pilih "Shape" >Ubah "Standard Primitive: ke "Extended Primitive" > Pilih "Hedra">Bina objek anda > Pergi ke parameter > Pastikan atau pilih "Dodec/icos".

Langkah 2 : Ubah nilai parameter "P= 0.36" "Q= 0.0"

Langkah 3 : Pilih objek > 'Right Click'> Pilih "Convert To" > "Convert to Editable Poly"

Langkah 4 : Setelah langkah diatas,Model akan jadi seperti di bawah.

Langkah 5 : Pergi ke "Modifier List" > Pilih "TurboSmooth"

Langkah 6 : Kemudian pergi semula ke "Modifier List" tadi dan Pilih "Spherify"

Langkah 7 : Model akan menjadi seperti dibawah. Langkah seterusnya Pergi semula ke "Modifier List" dan pilih "Edit Poly".

Langkah 8 : Seterusnya, Buat langkah seperti di bawah.

Langkah 9 : Selepas proses di atas,ini ialah rupa semasa model.

Langkah 10 : Kemudian Pilih "Extude" (akan keluar option) Pilih Group > Ubah "Extension High" ke "0.43". Tekan Ok.

Langkah 11 : Model akan jadi seperti dibawah ini.

Langkah 12 : Klik pada Model.

Langkah 13 : Pergi ke "Modifier List" > Pilih "MeshSmooth"

Langkah 14 : Jadikan atau ubah nilai "iterations" kepada "2" dan tetap kan nilai pada "Smoothness" iaitu "1.0".


Langkah 15 : Klik pada "Bitmap" > Pergi ke "Specular Highlights" ubah nilai ke "47","Glossiness" "10" dan "Soften" ke angka "0.11".

Langkah 16 : Model Siap.

Langkah 17 : Pilih Render (Tekan F10) untuk mendapat "view" yang sebenar.

Langkah 18 : Option akan keluar.Tekan Render.

Langkah 19 : Model yang telah di render telah siap.

Model Siap di bina seperti diatas.

No comments:

Post a Comment